Article

Text complet   PDF | 65 kB

Recerca oberta - la via de l'ORS

Miltiadis Lytras (mdl@aueb.gr)

Professor adjunt del Departament d'Informàtica i Computació (CEID) de la Universitat de Patras

Miguel-Ángel Sicilia (msicilia@uah.es)

Professor del Departament de Ciències de la Computació de la Universitat d'Alcalá de Henares (Madrid)

Consultor de la UOC

resum

L'obertura s'ha convertit en un concepte clau en moltes àrees d'acció humana en els últims anys. El desenvolupament de programari de codi obert i l'accés obert a la publicació acadèmica en són dos exemples importants. L'aplicació del concepte d'obertura a la recerca planteja reptes importants en l'anàlisi de com es pot fer que les activitats, les institucions i els mètodes de recerca siguin més oberts i transparents. La Societat per a la Recerca Oberta (ORS, per Open Research Society) és una organització no governamental que té els objectius d'experimentar amb plantejaments oberts de recerca i d'analitzar en quin sentit les activitats i els resultats de recerca es poden considerar «tancats» avui dia. Tot i que no hi ha una única solució que pugui fer que la recerca sigui -en conjunt- més oberta, hi ha la necessitat de reflectir, provar i promoure plantejaments concrets que innovin en el camp de l'obertura, cosa que finalment ens portaria a una evolució de les pràctiques, mètodes i institucions compartits. L'ORS proporciona un paraigua per a aquest plantejament experimental i evolutiu de la investigació per a fer que la investigació sigui menys tancada que avui dia. Aquest article analitza breument les idees principals que hi ha darrere la fundació de l'ORS.

paraules clau

Open Research Society, accés obert, codi obert, societat per a la recerca oberta

Data de presentació:  gener de 2008
Data d'acceptació:  febrer de 2008
Data de publicació:  abril de 2008

Llicència de Creative Commons Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 2.5 de Creative Commons. Podeu copiar-la, distribuir-la i transmetre-la públicament sempre que citeu l'autor i UOC Papers, no en feu un ús comercial i no en feu obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/deed.ca.