Text complet   [en espanyol] | PDF | 940 kB

Oportunitats i reptes del sector de la confecció en l'economia del coneixement: cap a un model d'empresa xarxa

María Pilar Martínez (M.Pilar.Martinez-Ruiz@uv.es)

Professora consultora dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC
Professora visitant en el Departament de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València

Ana Isabel Jiménez (ajimenezz@uoc.edu)

Professora dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC
Directora del programa d'Administració i Direcció d’Empreses de la UOC
Codirectora acadèmica del màster en Direcció de màrqueting i comunicació de la UOC

Els canvis socials i econòmics que han donat lloc al desenvolupament de la societat i l'economia del coneixement han tingut una especial incidència sobre les empreses, les quals, com a principal agent econòmic, forçosament han hagut de desenvolupar un important procés de transformació a fi d'adaptar-se al nou entorn i donar resposta als nous reptes que es plantegen.

Les TIC, com un dels recursos interns de les organitzacions, han assumit un paper fonamental en aquest procés i han afavorit l'aparició d'un nou model organitzatiu i de gestió conegut com a empresa xarxa. Aquest model es caracteritza per l'establiment d'estructures organitzatives més flexibles, processos productius més ràpids, eficients i econòmics, i models estratègics fonamentats en la generació i l’ús de la informació i el coneixement.

Per la seva importància econòmica, el sector de la confecció tèxtil no ha estat aliè al procés de canvi que s’ha esdevingut i constitueix un clar exemple del que s’ha exposat abans. En l’actualitat, les empreses de confecció estan situades entre les organitzacions més ben adaptades al nou entorn competitiu. Certament, les característiques particulars de l'activitat i la seva elevada dependència respecte al mercat han convertit el nou model organitzatiu i de gestió en la pedra angular sobre la qual es fonamenta la seva competitivitat, i les tecnologies de la informació i la comunicació en un dels principals mitjans per a aconseguir-ho.

sector de confecció tèxtil, economia del coneixement, empresa xarxa, TIC

Data de presentació: gener de 2006
Data de publicació: març de 2006

BibTeX  Què és BibTeX?

Llicència de Creative Commons Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 2.5 de Creative Commons. Podeu copiar-la, distribuir-la i transmetre-la públicament sempre que citeu l'autor i UOC Papers, no en feu un ús comercial i no en feu obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/deed.ca.