Tria de llibres

Bruno Latour - Reassembling the Social: an Introduction to Actor-Network-Theory

Reassembling the Social: an Introduction to Actor-Network-Theory

Bruno Latour

Reassembling the social constitueix un repte fonamental per a entendre la societat i el “social”, proposat per un dels teòrics capdavanters de la teoria del social. L’argumentació de Bruno Latour és que la paraula social, tal com la utilitzen els científics, s’ha carregat de supòsits fins al punt que ha esdevingut un terme impropi. Quan l’adjectiu s’aplica a un fenomen, s’utilitza per a descriure un estat de coses estable, un feix de llaços que en el moment adequat poden explicar un altre fenomen. Però Latour també troba el terme utilitzat com si descrivís un tipus de material, com si fos un adjectiu comparable a “de fusta” o “d’acer”. Més que indicar simplement el que està aplegat, la paraula ara s’utilitza de tal manera que connota la naturalesa del que està aplegat. S’ha convertit en una paraula que designa dues coses diferents: un procés d’aplegament i un tipus de material, diferent dels altres.

Latour ens mostra per què “el social” no pot considerar-se com un tipus de material o de domini, i rebutja els intents de donar “explicacions socials” d’altres estats de coses. Mentre que aquests intents han estat productius (i probablement necessaris) en el passat, el mateix reeiximent de les ciències socials significa que, en gran part, han deixat de ser-ho. En la fase actual, ja no és possible examinar els constituents concrets que formen part del terreny social.

Latour torna al significat primigeni d’“el social” per a definir novament la noció i fer possible el traçat de les seves connexions. Aleshores serà possible reprendre l’objectiu tradicional de les ciències socials, però mitjançant eines més perfeccionades. A partir del seu extens treball en què examina els “aplegaments” de la naturalesa, Latour creu que és necessari revisar detalladament i a fons el contingut exacte del que s’aplega sota el paraigua de la societat.

Aquesta aproximació, una “sociologia d’associacions”, es coneix com a teoria actor-xarxa, i aquest llibre és una introducció fonamental per a les persones que vulguin entendre tant l’esmentada teoria com les idees d’un dels seus màxims exponents.

ciències socials, sociologia d’associacions

fitxa catalogràfica

Títol: Reassembling the Social: an Introduction to Actor-Network-Theory
Autor: Bruno Latour
Publicació: Oxford: Clarendon, 2005
Matèria: Grups socials, Estructura social, Participació social, Comportament organitzatiu
ISBN: 0199256047

índex

Part I: How to Deploy Controversies About the Social World
First Source of Uncertainty: No Group, Only Group Formation
Second Source of Uncertainty: Action Is Overtaken
Third Source of Uncertainty: Objects too Have Agency
Fourth Source of Uncertainty: Matters of Fact vs. Matters of Concern
Fifth Source of Uncertainty: Writing Down Risky Accounts

Part II: How to Render Associations Traceable Again
How to Keep the Social Flat
First Move: Localizing the Global
Second Move: Redistributing the Local
Third Move: Connecting Sites

Llicència de Creative Commons Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 2.5 de Creative Commons. Podeu copiar-la, distribuir-la i transmetre-la públicament sempre que citeu l'autor i UOC Papers, no en feu un ús comercial i no en feu obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/deed.ca.