Technofeminism

Judy Wajcman

Tenen sexe les tecnologies? Fins fa poc, els estereotips populars han associat fortament la tecnologia amb la masculinitat. Però en la nova era digital, les dones connectades poblen el ciberespai i s'apunten al canvi tecnològic. La figura ciborg ha estimulat la imaginació feminista com una icona del poder de la dona i la llibertat de la diferència sexual biològica. Què durà la nova societat d'informació global -interconnectada, creada per enginyeria genètica, dissenyada digitalment, controlada remotament- a les dones? Mentre que la majoria d'experts afirmen que tot serà diferent en el futur digital, fins a quin punt és cert això pel que fa a les relacions socials de gènere?

Aquest oportú i interessant llibre afirma que els avenços tecnocientífics transformen radicalment la relació dona-màquina. Sigui com sigui, són les polítiques feministes més que no pas les mateixes tecnologies el que realment importa. El tecnofeminisme fusiona la idea del ciberfeminisme amb una anàlisi materialista de les polítiques sexuals de la tecnologia. Fent ús de les noves perspectives en postmodernisme, la teoria feminista i els estudis de ciència i tecnologia, Judy Wajcman explora les maneres com les tecnologies tenen gènere tant pel que fa al seu disseny com al seu ús. Al mateix temps, mostra com la cultura tecnocientífica del món on vivim dóna forma a la nostra pròpia subjectivitat. Aquest llibre proporciona una interpretació lúcida, accessible i concisa d'alguns dels debats més complexos i urgents dels nostres temps i interessarà a estudiants de sociologia, d'estudis de les dones, d'estudis culturals i d'estudis de ciència i tecnologia.

Judy Wajcman és professora de Sociologia a l'Escola de Recerca de Ciències Socials de la Universitat Nacional d'Austràlia, i professora del centenari (Centennial Professor) a l'Institut de Gènere i Sociologia de la London School of Economics.

ciberespai, ciberfeminisme, cultura tecnocientífica, estudis de les dones, feminista, nova era digital, societat de la informació, tecnologia sexual

Títol: Technofeminism
Autor: Judy Wajcman
Publicació: Cambridge, UK; Oxford: Polity Press, 2004
Matèries: Tecnologia-Aspectes socials, feminisme, teoria feminista, rol sexual
ISBN: 0-7456-3043-X (cart.)

Preface

Introduction: Feminist Utopia or Dystopia?
1 Male Designs on Technology
From Access to Equito
Science as Ideology
Technology as Patriarcal