Convergence Culture: Where Old and New Media Collide

Henry Jenkins

La cultura de convergència traça un nou territori on els mitjans de comunicació nous i vells es creuen, on els mitjans corporatius i els mitjans de les bases (grassroot media) col·lideixen, on el poder del productor dels mitjans de comunicació i el poder del consumidor interactuen de maneres imprevisibles.

Henry Jenkins, un dels analistes dels mitjans de comunicació més respectats d'Amèrica, mira què hi ha sota els nous mitjans per a descobrir les importants transformacions culturals que tenen lloc amb la convergència de mitjans. Ens porta al món secret de Survivor Spoilers, en què fervents usuaris d'Internet posen en comú el seu coneixement per desvelar els secrets del programa abans que s'emeti. Ens presenta joves seguidors de Harry Potter que escriuen les seves pròpies històries de Hogwarts mentre els executius de la Warner Brothers lluiten per aconseguir el control de la seva llicència. Ens ensenya com The Matrix ha impulsat cap a nous nivells la narració d'històries utilitzant diversos mitjans, creant un món fictici en què els consumidors localitzen trossos de la història en múltiples canals de mitjans.

Jenkins afirma que la lluita per la convergència redefinirà la cara de la cultura popular americana. Els líders de la indústria veuen oportunitats de dirigir contingut per molts canals per a incrementar els ingressos i ampliar mercats. Al mateix temps, els consumidors preveuen una esfera pública alliberada, sense control de les cadenes, en un entorn mediàtic descentralitzat. A vegades els esforços corporatius i de base es reforcen mútuament, fet que crea relacions més estretes i gratificadores entre els productors de mitjans i els consumidors. A vegades aquestes dues forces estan en guerra.

consumidor, cultura de convergència, cultura popular americana, indústria dels mitjans, productor de mitjans

Títol: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide
Autor: Henry Jenkins
Publicació: Nova York: New York University Press, cop. 2006